Amennyiben a szereplők nem előre megírt szöveget mondanak, nem kitalált fikciós szerepet játszanak, hanem az életük történetének egy részét követjük, és ennek funkciója a szórakoztatás, realityről beszélünk. A realityműsorokat tematikájuk alapján további műfaji csoportokba sorolhatjuk, mint például reality competition, reality gameshow, dating reality, make over reality, workplace reality és így tovább. Az iparág fejlődésével különböző elnevezések is születtek adott műfajokra, mint például a dokusoap vagy real-life drama.
Magyarországon kevésbé népszerűek a civilekkel futó realityk, de azért az igazán jó minőségű, igényes produkciók népszerű és nézett műsorokká válhatnak. Ebből a szempontból talán a skandináv piac a legérdekesebb. Nagyon sok realityt sugároznak az ottani televíziók, és a magyar piaccal ellentétben nincs szükség ismert emberekhez ahhoz, hogy jó számokat produkáljanak. ... Másfajta kommunikáció jellemző ezeknek az országoknak a lakóira, nyitottabbak és egyben kíváncsibbak is másokra, egyszerűen jobban és másképpen érdeklik egymást. Szereplőként sem könnyű megtalálni itthon a jó realityhősöket, bizalmatlanok az emberek, tartanak tőle, hogy hogyan látják majd viszont önmagukat.
A technika fejlődésével ebben a műfajban rohamosan nőnek a lehetőségek. Egy szülészeti osztály teljes bekamerázása a recepciótól a műtőig még hátra van, és minden bizonnyal nagy sikert aratna. A finneknél például népszerű az egzotikus országokban dolgozó idegenvezetők életét bemutató sorozat, a hollandok kedvence az Ibizán szolgálatot teljesítő Holiday Doctor, a svédek mérges asztalosáról nem is beszélve.