KERESŐK, KERESŐOLDALAK | |||||||||||
Keresőmarketing optimalizálás | Keresőoldalak | Jó helyezés | Kulcsszavak | Oldalkialakítás utómunka | Fizetős lehetőségek | Függelék | |||||
Bevezetés. Mit is jelent mindez, miért fontos, mit érhetünk el vele. | Fontos szereplők. Típusok - működés és gondolkodásmód. Ma is népszerű illetve divatjamúlt trükkök és ezek kockázata. | Milyen weblapokat szeretnek igazán a keresőoldalak, és miképpen lehet a miénk is ilyen. | Vagyis mire érdemes optimalizálni oldalainkat, ha nem csak jó helyezéseket szeretnénk, de forgalmat is. | Használhatósági szempontok. Az eredmények elemzése és továbblépés. | Amit pénzzel gyorsabban vagy átfogóbban lehet megoldani. PFI, PPC - fizetett bekerülés, fizetett kattintás. | Hasznos anyagok, cikkek hírlevelek, szoftverek, online szolgáltatások címei. Hírek / Fórum | |||||
|
Ezért igyekszik a keresőoldal minden egyes keresésre a legrelevánsabb, vagyis a leginkább témába vágó, legtartalmasabb és legszínvonalasabb oldalakat felhozni az első helyeken. |
Itt jelenhet meg a keresőoldal és a honlaptulajdonos közötti érdekellentét: utóbbi ugyanis nem a legrelevánsabb oldalt akarja az első helyen látni, hanem a sajátját. A kettő persze egybeeshet, de az alapvető célok mégis eltérőek.
A keresőoldal "gondolkodásmódja" nem más, mint az az algoritmus (sőt sok különböző bonyolult algoritmus kombinációja), melynek alapján a megtalált weblapokat rangsorolja és az egyes keresésekre megjeleníti. Ezt folyamatosan hozzáigazítják a változó optimalizálási módszerekhez: ugyanis, bár minden ilyen algoritmus a keresőoldal legalapvetőbb üzleti titkai közé tartozik, a keresési eredményekből mégis következtetni lehet arra, hogy mit és milyen súllyal vesznek figyelembe az oldalak rangsorolásánál. Ezt a tudást pedig a keresőoptimalizálás hasznosítani tudja (a keresőoldal szemszögéből nézve: vissza tud élni vele...).
A fentiekből következik a keresőoptimalizálás és a keresőoldalak folyamatos macska-egér játéka: az egyik újabb és újabb módszereket dolgoz ki a jó helyezés érdekében (de legalábbis folyamatosan finomítja a már alkalmazott eszközöket), a másik újabb és újabb módszereket dolgoz ki a "trükközés" kordában tartására.
A fentiek nem azt jelentik, hogy a keresőmarketing e formája eleve valamifajta piszkos manipuláció (legalábbis nem jobban, mint a marketing bármely más területe :-)), egyszerűen csak különbséget kell tenni az egyes eszközök között - melyek a nyilvánvaló csalástól a kifejezetten hasznos és a keresőoldalak számára is elfogadható jobbításokig terjednek.
Egyértelműen manipulatív célú trükkök
Vannak olyan módszerek, melyek nyilvánvalóan csakis a keresőoldalak eredményeinek manipulálására szolgálnak. Ezeket elvileg büntetik, vagyis az ilyen eszközöket alkalmazó oldalakat alulsúlyozzák, rontják a helyezésüket, végső esetben el is távolíthatják őket.
Rejtett szöveg
A háttérrel egyszínű, vagyis rejtett szöveg arra használható, hogy telezsúfoljuk a weblapot a fontos kulcsszavakkal anélkül, hogy a tényleges, látható tartalmat tönkretennénk. Korábban azt írtam, hogy ezt a trükköt régóta kiszűrik és büntetik a keresőoldalak, úgyhogy a manipulátorok is túlléptek rajta. Ez nem igaz, a mai napig sokan - látszólagos sikerrel - alkalmazzák.
Láthatatlan linkek
Hasonló a láthatatlan linkek alkalmazása, melyek az oldalnépszerűség (link popularity) mesterséges felpumpálását célozzák. Az oldalunkra mutató linkek gyarapítása ugyan teljesen legitim és fontos népszerűsítési módszer, láthatatlan linkekre viszont ott van szükség, ahol az adott weblap témaköréhez egyáltalán nem kapcsolódó hivatkozást akarnak elhelyezni - mondjuk egy csipkebogyó-lekvár témakörű oldalra mutató linket egy takarítóvállalat honlapján.
Vannak kifinomultabb, de természetesen a keresők elveivel úgyszintén ellenkező módszerek az oldal tartalmához nem tartozó linkek és kulcsszavak elrejtésére.
Monitorról "lelógó" szöveg
Bizonyos technikákkal lehet úgy pozícionálni egy, az oldalon szereplő szövegrészletet, hogy lelógjon a képernyőről (gyakorlatilag úgy vannak megadva a helyét definiáló pixel-koordináták, hogy azok már a monitoron túli pozíciót határoznak meg!)
"Noscript" címke manipulatív használata
A mai böngészőprogramok nagyrészt le tudják futtatni a weblapokba épített egyszerűbb programocskákat (ún. szkripteket, ld. JavaScript), régebbi böngészők azonban nem feltétlenül, a keresőrobotok szintén nem, illetve vannak, akik tudatosan kapcsolják ki böngészőjükben a futtatási lehetőséget. Ez azonban azzal a következménnyel járhat, hogy bizonyos elemek nem jelennek meg a weblapon (pl. egy JavaScript-tel kódolt hivatkozás). Az ilyen problémák áthidalására szolgál a <noscript> címke, amelybe pótlólagos információ helyezhető: ez viszont csakis akkor fog megjelenni, ha nem működik a szkriptek futtatása a böngészőben (egyfajta biztonsági tartalék).
Mivel az internetezők túlnyomó többsége olyan böngészőprogramot használ, ami lefuttatja a szkripteket, számukra a <noscript> címkébe írt információ gyakorlatilag láthatatlan. Így pedig a manipulatív célú keresőoptimalizálás "remek" eszköze, hiszen rogyásig pakolható kulcsszavakkal.
"Noframes" címke manipulatív használata
Hasonló "lehetőséget" kínál a <noframes> címke, amibe viszont a keretes (frame) szerkezetű oldalakkal nem boldoguló böngészőprogramoknak építenek be fogyasztható információt. Ilyen "tudatlan" böngészőprogram szintén viszonylag kevés van, vagyis a <noframes> címke ugyancsak kedvelt terepe a keresőmarketing zavaros vizeiben halászóknak.
Kommentárok kulcsszavakkal feltöltése
Próbálkoznak még azzal is, hogy a HTML-kód kommentárjait <!-- ilyen jelölésű betoldásokat --> töltik fel kulcsszavakkal - vagyis azokat a weblapon láthatatlan megjegyzéseket, melyek alapvetően a programozót segítik az oldal ki- vagy átalakítása során.
Képfeliratok, oldalcímek kulcsszavakkal feltöltése
Az egyes weblapok címének, a lapon található képek aláírásainak (alt) telezsúfolása kulcsszavakkal. Ez a lap használhatóságát és megjelenését rendkívül negatívan befolyásolja, ugyanakkor ezt is könnyedén kiszűrik a keresőoldalak - ennek ellenére még mindig gyakran találkozni ilyesmivel. Józan mértéket tartva ellenben az alapvető optimalizálási módszerek közé tartozik (erről később)!
Gateway oldalak
Az ún. gateway/doorway oldalak nyitóoldalként eleve nem a valódi látogatókat igyekeznek kiszolgálni, hanem a keresőoldalak algoritmusainak próbálnak minél inkább megfelelni.
Cloaking
Ez a módszer azon alapul, hogy a látogató IP-címe alapján megállapítható, mikor érkezik a site-ra valódi látogató és mikor egy indexelő robot. Az utóbbi számára pedig mást "szolgál fel" a szerver, mint a hús-vér embereknek, ebből következően más fog a keresőoldal adatbázisába kerülni, mint amit ténylegesen az adott weblap tartalmaz. Az a "más" pedig valószínűleg egy totálisan szétmanipulált tartalom lesz, ami alapján jó helyezést ér el a weboldal, de amit valódi látogatónak már nem mutatnának meg.
Több egyező tartalmú honlap különböző címeken
Ezeket egyrészt különbözőféleképpen lehet optimalizálni különböző keresőoldalak számára, másrészt egy keresőoldalon belül ki lehet sajátítani vele az eredménylista egy részét (hiszen "jó" esetben ugyanaz fog szerepelni mondjuk az első öt helyen). Harmadrészt pedig ezekről a honlapokról egymásra lehet hivatkozni (linkeket létesíteni), ezzel mesterségesen növelve az egyes honlapok "népszerűségét".
Érdemes-e trükközni?
A fenti - messze nem teljeskörűen bemutatott - "optimalizálási" eszközök között akadnak egyértelműen elavultak, illetve olyanok, melyek valójában semmilyen előnyt nem jelentenek - de némelyikük ma is elterjedt, melyek miatt látszólag még nem igazán büntetnek a keresőoldalak. Sok szempontból tehát tulajdonképpen szabad a pálya. A jövőre nézve viszont ez nem garancia. Vélhetően bármelyik keresőoldal százszor rafináltabb, mint mi, úgyhogy előbb-utóbb meg fogunk bukni - végső soron ezek annyira könnyen kiszűrhető trükkök, hogy bármikor véget érhet az "aranyélet"...
Ha valaki szívesen űz sportot abból, hogy miképpen tudja megvezetni a keresőoldalakat, ráadásul van ideje és energiája is erre, az persze kísérletezhet. Aki viszont nem bohóckodni akar, hanem komolyabb, hosszú távú webes jelenlétet kialakítani cégének, az több okból is jobban jár, ha kerüli a kétes módszereket.
Egyrészt: roppant kellemetlen lesz, amikor egy szép napon (lehet, hogy másfél év múlva, lehet, hogy a jövő hónapban) beleszaladunk a késbe, és kipottyanunk egy-egy komolyabb keresőből, amely addigra már tisztes forgalmat generált honlapunknak.
Másrészt: mindezek után - feketelistásként - visszakerülni nem biztos, hogy könnyű lesz; ráadásul mindenképpen többletmunkát jelent az oldalak korrigálása.
Harmadrészt: jó esély van rá, hogy komolyabb katalógusok, figyelmesebb szerkesztők a láthatóan manipulatív eszközöket használó oldalakat nem veszik fel; ez pedig hátrányt jelent oldalaink népszerűségének kiépítésében.
Amúgy meg: mi értelme trükközni, ha az elfogadott módszerekkel is elérhetjük célunkat? (Kivéve ha online kaszinót vagy fizetős pornóoldalt tartunk fent. Ezeknél tisztességes optimalizálással ne is próbálkozzunk :-))
Általános szabályként az tekinthető problémás optimalizálási módszernek, ami alapvetően a keresőoldalaknak szól, nem pedig a tényleges látogatóknak. Gyanúsak lehetnek mindazon elemek, melyek a látogató számára láthatatlanok (bár tény, hogy ennek gyakran teljesen legitim okai is vannak). |
Csaló, inkorrekt módszereket alkalmazó weblapok bejelentése a keresőknél
A Google-nál ez a Report a Spam Result oldalon tehető meg. Itt az "Exact query..." dobozban a problémás eredményeket produkáló keresőkifejezést kell megadni; a "Resulting Google page..." dobozban a Google által adott találati lista internet-címét (URL); a "The specific web page..." dobozban a csaló oldal internet-címét; a "Type(s) of problem..." szekcióban pedig a csalás formáját kell megjelölni.
- Hidden text or links = Rejtett szöveg vagy hivatkozás;
- Misleading or repeated words = Megtévesztő vagy sokszor megismételt szavak;
- Page does not match Google's description = A weblap nem ugyanaz, mint ami a Google találati listán olvasható leírásban szerepel;
- Cloaked page = álcázott weblap [erről ld. a fentebbi Cloaking című részt];
- Deceptive redirects - Megtévesztő átirányítás;
- Doorway pages - Kizárólag helyezésjavító céllal készített honlap-bejárat [ld. fentebb, a Gateway című részt];
- Duplicate site or pages - Többször szereplő honlap vagy weboldal.
A Yahoo-nál a találati lista alján látható "Send us feedback" linkre kattintva jutunk el a visszajelzési űrlaphoz. Itt logikusan a legördülő menüben az "Inappropriate search result" [Nem megfelelő keresési eredmény] érdemes megjelelölni.
A Microsoft keresőjében szintén a találati lista alján van a "Help us improve"/"Segítsen a szolgáltatás továbbfejlesztésében" elnevezésű link, mely a visszajelzési űrlaphoz vezet. Itt a csalás bejelentéséhez a "Found junk/inappropriate material" (vagy magyarul, hibás fordítással, "Levélszemetet találtam") opciót érdemes választani.
Túlhajszolt, leértékelődött módszerek
Vannak alapvetően "legitim" módszerek, amelyeket azonban olyan szinten kihasználnak az oldaloptimalizálás, oldalnépszerűsítés céljaira, hogy eredeti értelmüket lényegében elvesztették, így a keresők ezeket nem, vagy korlátozottan veszik figyelembe.
Meta tag-ek
Minderre az egyik legjobb példa az ún. meta tag - főleg a kulcsszavakat (keywords) tartalmazó. Egy példa:
<meta name=keywords content="search engine, optimization, SEO">
Ez eredetileg segítséget jelentett volna a kereső-adatbázisokba való helyes besorolásnál (vagyis az oldal indexelésénél), ma már erre a célra a túlzott és az eredeti funkciótól eltérő használat miatt alkalmatlanná vált. A fontosabb keresőoldalakon - mint azt a bevezetőben említettem - jelenleg minimálisan, vagy egyáltalán nem is veszik figyelembe.
A description meta tag-et viszont sok keresőoldal találati listája még most is megjeleníti, tehát erre azért érdemes odafigyelni. A Google például ezt idézi a találati listán, amennyiben a beírt kulcsszó szerepel a leírásban. (A "keresőmarketing", vagy "keresőoptimalizálás" szót beírva erről a honlapról is a nyitóoldal description tag-je jelenik meg az eredménylistán.) Egy példa:
<meta name=description content="There is an abundance of search engine information available on the web - some of it valuable, much of it contradictory. With search engine marketing, as with anything else, it is important to treat everything with a healthy dose of skepticism.">
A metacímkék - itthon legalábbis - mai napig tartó töretlen "népszerűsége" mögött talán az állhat, hogy elég professzionálisnak hangzanak ahhoz, hogy lehessen szakértőt játszani velük; ugyanakkor bárki számára könnyen megérthető a szerepük; ráadásul a HTML-kód egy speciális szeletét teletömni szavakkal nagyságrendekkel egyszerűbb, kényelmesebb, mint a valóban érdemi keresőoptimalizálás eszközeit alkalmazni. Viszont körülbelül annyival értéktelenebb is!
Mennyiség-orientált linkszaporítás
Másik példa a bejövő linkek válogatás nélküli gyűjtése. Egy weblap értékét a rámutató linkek száma is befolyásolja: az alapgondolat szerint ugyanis minél többen hivatkoznak egy oldalra, az vélhetően annál színvonalasabb (erről a logikáról ld. a következő fejezetet). Csakhogy a kizárólag linkszaporítás miatt létrehozott linkgyűjtemények (linkfarmok, FFA vagyis free-for-all) visszaélnek ezzel az elvvel: ennek megfelelően a keresőoldalak figyelembe veszik azt is, hogy milyen oldalakról hivatkoznak a miénkre. Vagyis ha például az utazási irodánk honlapjára egy idegenforgalmi site-on vagy egy szálloda honlapján hivatkoznak, abból többet profitál az oldalunk, mint ha a www.linkcserebere.net-en bukkanunk fel háromezer másik, teljesen vegyes témakörű link között.
Utóbbi - vagyis ha egy hatalmas automatizált linkgyűjteményben szerepel oldalunk címe - egyébként nem hogy kevéssé hasznos, de kifejezetten árthat helyezésünknek. Ez tulajdonképpen az első kategóriába tartozik (mivel egyértelműen manipulatív célú, hasonlóan a láthatatlan linkekhez), és ennek megfelelően büntethetik a keresők.
Azok a szolgáltatások, melyek néhány dollárért bejelentik weblapunkat sokezer "kereső"-be, valójában nagyrészt ilyen linkgyűjteményekbe helyezik fel (állítólag eleve nincs is több 100-200 valódi keresőnél!). Ezeket tehát mindenképpen kerülni érdemes; az ilyen ajánlatot tartalmazó reklámleveleket pedig egyszerűen törölni. |
Az, hogy mi tartozik az itt tárgyalt második kategóriába (vagyis az eredetileg elfogadható, de végül agyonmanipulált eszközök közé), folyamatosan változik. Minél többen ébrednek rá arra, hogy egy adott módszer jól alkalmazható a keresőoptimalizálás céljaira, annál ferdébb szemmel fognak a keresőoldalak arra a módszerre tekinteni.
Szükségtelen tevékenységek
A harmadik kategóriába azok a tevékenységek tartoznak, melyek tökéletesen feleslegesek és értelmetlenek:
- Oldaloptimalizáló szoftverek (talán legnépszerűbb közülük a WebPosition Gold) alkalmazása. Ezek elvileg összetett megoldást nyújtanak már meglévő oldalaink elemzésére, az optimalizálás szempontjából elkövetett hibák kiküszöbölésére, és a naprakész keresőmarketing-praktikák felhasználására. Valójában részletkérdéseken lovagolnak és megkérdőjelezhető hatékonyságú tanácsokat adnak.
- Weblapunk többszöri (időről időre megismételt) bejelentése a keresőoldalakon. Van, aki szerint ez egyszerűen csak felesleges, mások szerint kifejezetten morcos lesz tőle a kereső, amelyiket ilyesmivel "zaklatjuk".
A következő oldal az elfogadott, működő, eredményes optimalizálási módszerek alkalmazásáról szól. Ezek hosszabb távon is hozzá segíthetnek a jó helyezés megtartásához, így weblapunk forgalmának, üzleti hasznának maximalizálásához.
Ha hasznosnak találod az itt olvasott anyagokat, segíts másoknak is: köszönettel veszem, ha hivatkozol erre a honlapra (http://keresomarketing.fpn.hu/). |
Ha pedig át szeretnél innen venni anyagot, nyugodtan megteheted, csak egészítsd ki forrásmegjelöléssel és egy élő hivatkozással, különben lopás, amit teszel. |
Ez az oldal: http://keresomarketing.fpn.hu/keresok.htm
Az itt olvasható anyag színvonalas alapszintű bevezetést kíván nyújtani a keresőoptimalizálás területén. Célja, hogy minél többen képbe kerüljenek az internetes marketing e fontos részével kapcsolatban. Ha végigolvasta, és szívesen elmélyülne a részletekben, figyelmébe ajánljuk a következő oldalt: Webni! Keresőoptimalizálás