Fogyasztóvédelmi konzultáció
A Nemzetgazdasági Minisztérium honlapján nyilvánosságra hozta a 2011-1014. évekre vonatkozó új Fogyasztóvédelmi Stratégia vitairatát. A szaktárca 2011. augusztus 10-ig várja a véleményeket a dokumentumban megfogalmazottakkal kapcsolatban. A szakmai vélemények beérkezésével párhuzamosan a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Fogyasztóvédelmi Konzultációt indít, amelynek célja, hogy a kérdőívben megfogalmazott témakörökben – és attól függetlenül – bárki elmondhassa véleményét az intézményrendszerről, a leggyakoribb problémákról, illetve a jövő lehetséges irányairól.
A konzultáció célja
A közzétett kérdőíven keresztül a hatóság a fogyasztók véleményére kíváncsi a legkülönbözőbb kérdésekben. A válaszokból készített értékelés adalékul szolgál
- a Fogyasztóvédelmi Stratégiában megfogalmazott javaslatokhoz,
- a szükségesnek vélt jogszabály-módosítások lehetséges tartalmához,
- a hatóság jogalkalmazási politikájának alakításához, valamint
- a jövő évi ellenőrzési program tartalmához.
A kérdőív olyan kérdéseket is érint, amelyek a jövőbeni fogyasztóvédelmi politika tartalmára vonatkozó vitairatban is szerepelnek, a hatóság azonban úgy véli, hogy az egyedi fogyasztók véleményét könnyebb kérdésfeltevés formájában kikérni. Egy vitairat kérdések nélküli véleményezése inkább a szakmai és civil szervezetek profiljába tartozik.
A kérdőív tartalma
A konzultációs kérdőívre adott válaszokon keresztül a fogyasztók számos területtel összefüggésben fejthetik ki a véleményüket, vagy az egyik lehetséges válasz megjelölésével, vagy írásban, terjedelmi korlátok nélkül, akár egyedi esetek leírásával illusztrálva a kérdéssel érintett problémakört. A kérdések között általános jellegű és egyes kereskedelmi vagy szolgáltatási területre vonatkozó konkrétabb kérdések is megtalálhatók. A kérdőívben többek között az alábbi témakörökben várja a hatóság a válaszadók véleményét:
- a magyar termékek aránya a kereskedelemben, illetve a hazai beszállítók védelme,
- a termékek minősége Magyarországon és külföldön,
- a termékbemutatókkal egybekötött kirándulásokkal összefüggő szabályozás irányai,
- az ellenőrző hatóság vizsgálatai, az ellenőrzések szigorúsága és a számon kért szabályok mennyisége,
- a vállalkozások pozitív megkülönböztetésének szükségessége,
- szavatosság, jótállás,
- a szolgáltatások igénybevételével összefüggő esetleges szabályozási hiányosságok.
A kérdéseket és a lehetséges válaszokat is igyekezett a hatóság közérthetően megfogalmazni, az egyes területekkel kapcsolatban ugyanakkor részletes háttér-információk is rendelkezésre állnak majd.
A kérdőív kitöltésének lehetséges helyszínei
A kitöltésre számos lehetőség áll rendelkezésre, mind online formában, mind papír alapon.
A kitöltés lehetőségei az interneten:
- az NFH honlapjáról (www.nfh.hu) pdf és word formátumban is letölthető, majd a kitöltött kérdőív postai úton és e-mail-ben is visszaküldhető lesz;
- az NFH új fórumoldalán (www.nfhforum.hu) letöltés nélkül, online is kitölthető;
- lehetőség lesz arra, hogy a kérdőív felkerüljön a Megyei (Fővárosi) Kormányhivatalok honlapjára, ahonnan szintén letölthetővé tehető a kérdőív;
- a jelentkező fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek is lehetőséget kapna arra, hogy honlapjukon letölthetővé tegyék a kérdőívet.
A kitöltés lehetséges helyszínei papír alapon:
- a kérdőív elvihető az NFH székházának recepciójáról, és személyesen vagy postai úton is visszajuttatható lesz;
- a kérdőív valamennyi Megyei (Fővárosi) Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének Hatósági Tanácsadó Irodájában is hozzáférhető lesz, szintén lehetőséget biztosítva a személyes vagy a postai úton való visszaküldésre;
- a kitöltésre lehetőség lesz valamennyi olyan rendezvényen, ahol az NFH vagy a felügyelőségek saját standdal lesznek jelen (pl. Budapesten a Sziget Fesztiválon).
A kérdőív kitöltésének időtartama
A hatóság a válaszokat 2011. július 18-tól szeptember 30-ig várja, az eredményeket folyamatosan dolgozza fel, az eredményekről pedig tájékoztatja a közvéleményt.
Budapest, 2011. július 13. | Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság |