Nemcsak azt kell leírni, mi a network marketing lényege, hanem azt is:
- hogyan kell folytatni azt a tevékenységet, hogyan lesz az nyereséges?
- melyek azok a gyakorlatban már kipróbált megoldások, amelyek révén a tevékenység folytatható?
- hogyan tudja a rendszert átvevő a lehető legkisebb kockázattal folytatni a tevékenységet? (A rendszergazda már túl van egy sor buktatón, melynek elkerülésére jó megoldásokat dolgozott ki.)
- mitől lesz a rendszer átvevője sikeres, mit kell tennie, hogy realizálni tudja az elvárt nyereséget?
- mi az ami kötelezően előírt a rendszerhez csatlakozó számára és mi az ami a saját döntésén múlik?
A fenti szempontokat egy franchise szakértő blogjában olvastam, de teljes mértékben érvényesek a network marketingre is. Jobb cégek - joggal - pénzt kérnek a csatlakozásért, vagyis magát az üzleti lehetőséget is értékesítik a pénzkereseti lehetőségek piacán. Ezért olyan fontos, hogy az mlm hálózatok teljesítményét, vagyis hogy mennyi munkával mennyit lehet keresni, megbízható és hiteles rendszerben mérni tudjam. (Egy pár bejegyzéssel előbb írtam erről részletesen.)
Pár évvel ezelőtt a Magyar Franchise Szövetség még feljelentett a Versenyhivatalnál a "mikrofranchise" kifejezés használata miatt, és hogy egyáltalán, hogy mert én a cégemet "Magyar Franchise Intézetnek" keresztelni. Vesztettek, természetesen.
A network marketinget angol nyelvterületen gyakran nevezik "people franchisenak", vagyis egyfajta "nép franchisenak", olyan vállalkozási lehetőségnek, ahol megvannak a jól bevált, kidolgozott módszerek, amelyek a szokásos franchise beléptidíjakhoz képest töredék pénzért elérhetőek bárki számára. Az ACN licensz díja pl. 81.000 Ft (Áfás ár), a Unaico esetében a legolcsóbb csatlakozási lehetőség 149 Euró, a Swiss cégnél is kb. 50.000 Ft. Jobb cégek itt sem adják ingyen az üzleti lehetőséget, és ezt csak az várja el, aki nagyon messze van az üzleti élettől vagy csak könyvben olvasott róla. Nincs ingyen vacsora, sehol sincs, de az üzlet világában végképp nem fellelhető. (Ha mégis ilyennek találkozol, legyél nagyon-nagyon gyanakvó, mert a "túl szép, hogy igaz legyen" típusú ajánlatokról rendszerint kiderül, hogy tényleg az: túl szép, hogy igaz legyen.)
Mindig tágra nyílt szemmel hallgatom vagy olvasom, ha egy-egy hamisítatlan piramisjáték végigsöpör az országon. Hogy lehet az, hogy még mindig nem ismerik fel az emberek a piramisjátékot? Miképpen lehetséges, hogy vannak, akik képesek a józan ítélőképességüket is felfüggeszteni, ha egyszer sok dollárt lengetnek meg a szemük előtt?
Bár a network marketing, a microfranchise könnyen, kevés befektetéssel elkezdhető, ha nem sikerül a dolog, sokkal többet veszíthetünk a beinvesztált pénznél. A befektetett időnket másutt talán el is adhattuk volna, és a kapcsolataink is könnyen megsínylik, ha utóbb hülyeségnek bizonyuló vállalkozásszerűségbe rángatjuk bele a barátainkat. Igenis, sokat kockáztat az, aki hálózatépítésre adja a fejét és erre illene felhívni minden egyes jelentkező figyelmét. (Ha korrekt akarsz lenni, mielőtt valaki csatlakozik hozzád, olvastad el vele ezt a könyvet, és biztasd hogy kérdezzen sokat, és jól gondolja meg a döntését, mert mind a ketten sokat kockáztattok vele.)
Szeretném, ha a Pizsamás vállalkozó sok ember kedvét meghozná, hogy próbára tegye magát valamelyik szívének kedved online mlm színeiben. Aki máris ezt teszi, annak várom a tapasztalatait. Szeretném, ha a könyv a valóságnak megfelelően mutatná be ezt a világot és segítene abban, hogy a pénzkereseti lehetőséget keresők felkészültebben és tudatosabban választanának céget, szponzort, s ha a tervezettnél is gyorsabban elérnék a céljaikat.