Magam sem tudom hogyan, de eddig nem találkoztam a web usability atyja (Jakob Nielsen) által összeállított 10 leggyakoribb blog design hiba című írással, amit még 2005-ben tett közzé a szerző.
A félreértések elkerülése végett szeretném leszögezni, hogy ha valakinek egyszerűen nem megy a blogolás (mert nem mer írni, nincs témája, az iparág alkalmatlan rá, stb.), ezeknek a hibáknak a kiküszöbölésétől sem fog menni, de nagyon jó alapot adhat azoknak, akik komolyan veszik a "céges" blogolást (legyen az már működő, vagy épp most induló blog).
Lássuk a 10 leggyakoribb blogolási hibát:
Hiba #1: "Ismeretlen" szerző
Hacsak Ön nem egy széles körben ismert személyiség, akkor érdemes egy bemutatkozó jellegű oldalt készíteni a blogba, akár egy blog bejegyzés keretében.
Ez egészen egyszerűen egy bizalmi dolog, amivel nagyobb hitelt adhat a blogjának, másrészt segít a blogger "megszemélyesítésében" is.
Hiba #2: Nincs fotó a szerzőről
Szintén a bizalommal kapcsolatos téma. Egy jó fotó a bloggerről segít közelebb hozni a valós- és a virtuális létezést, így szorosabb kapcsolat alakulhat ki az olvasókkal.
Hiba #3: Semmitmondó bejegyzés címek
Két okból is problémás ez a jelenség: az egyik a keresőoptimalizálás, a másik pedig az olvasottság (a kettő részben összefügg).
Egy-egy bejegyzés címét általában úgy érdemes megválasztani, hogy az magában érdeklődést generáljon azok körében, akik meglátják (így nagyobb arányban fogják elolvasni), másrészt fontos kulcsszavak szerepeltetésével a bejegyzés - és így közvetve az egész blog - keresőkben elfoglalt pozíciója kedvező(bb) lesz.
Hiba #4: Nem beszédes linkszövegek
Sokan ehhez hasonló módon linkelnek külső (vagy akár saját honlapon belüli) oldalakra:
Ha érdekel a blog, kattints ide!
Ezzel az a gond, hogy semmilyen támpontot nem ad a link mögött lévő tartalomra vonatkozóan az olvasóknak (pl. azoknak, kik nem olvasnak el mindent szóról-szóra, csak átfutják a szöveget).
Ezért előnyösebbek az ehhez hasonló linkelések:
Ha érdekel, olvassátok Jóska blogját!
Hiba #5: A korábbi (jól sikerült) bejegyzések elhanyagolása
Egy régebben működő blogban rengeteg értékes bejegyzés halmozódik fel az idők során, s ezeket kár lenne nem felhasználni a későbbiekben újra meg újra.
Lehet készíteni például egy "Legkedveltebb bejegyzések" részt az oldalsávra, ezen kívül pedig szükség esetén érdemes az új bejegyzésekben egyfajta referenciaként használni a korábbi, hasonló témájú írásokat. Nagyon jó trükk ez például arra, hogy egy nem mindenki által ismert fogalmat ne kelljen minden egyes alkalommal tisztázni, mert elég egy linket elhelyezni egy korábbi "tisztázásra".
Hiba #6: Gyenge navigációs rendszer
Ahogyan minden weblapnál, a blogoknál is különösen fontos a jó navigáció. Egy blog esetében ez főként a bejegyzések megfelelő kategorizálását és rendezését jelenti, hogy könnyen meg lehessen találni egy-egy keresett bejegyzést.
Nem elég (akár többféle) időszakok szerint besorolni az írásokat (pl. év-hónap), hanem mindenképp javasolt a címkézés és/vagy kategorizálás is. Ez lehetővé teszi többek között azt is, hogy egy bejegyzésen elindulva az érdeklődő a címkék segítségével az őt érdeklő témákat gyorsan áttekintse.
Hiba #7: Rendszertelen frissítés
Nem a frissítési ütem a lényeg, hanem a rendszeresség! Iparágtól és témától függően az akár napi többszöri publikálás ugyanúgy jó megoldás lehet, mint a havi egy.
Nagyon fontos azonban, hogy nagyjából állandó legyen ez az ütem: ha heti 2-3 bejegyzést "szoktak meg" az olvasók, akkor soha ne teljen el 2 hónap két bejegyzés között, ha a napi frissítés a szokásos, akkor viszont két hét szünet is káros lehet. A kár jelen esetben a hűséges olvasók elvesztése.
Hiba #8: Elkalandozás a fő témától
Persze nem arról van szó, hogy soha az életben ne írjon olyanról, ami nem kötődik szorosan a blog fő témájához, de fontos, hogy a fókuszt soha ne mozdítsa el az üzleti célok szempontjából releváns témától (pl. ennél a blognál ez a weblap készítés, keresőoptimalizálás és társai).
Nem árt nem elfelejteni, hogy a mindent elolvasó látogatói (akik könnyen elhitethetik, hogy érdemes más érdekességről is írni) valószínűleg időmilliomosok, s mint ilyenek nem valószínű, hogy az üzletileg értékes célcsoportot erősítik... :)
Hiba #9: Később nehezen vállalható bejegyzések
Jó, ha felkészül rá, hogy amennyiben jó munkát végez, valószínűleg az Ön iránt érdeklődők meg fogják találni a blogját, és a blog alapján fogják megítélni Önt. Most olyan "érdeklődőkre" gondolok, akiknek nem feltétlen szoktunk örülni, tehát nem potenciális ügyfelekre, hanem pl. az APEH embereire, vagyonosodási vizsgálat során. :)
A mondandó lényege tehát az, hogy ne írjon le olyat, ami esetleg (komoly) gondot okozhat a későbbiekben, és amit kénytelen lesz vállalni.
Hiba #10: Ingyenes blogszolgálatótnál működő blog
Több okból is előnyösebb, ha a blog a céges weboldal részét képezi, nem pedig egy blogszolgáltatónál van elhelyezve. A blog így teljesen és zökkenőmentesen integrálható a cég online "rendszerébe" (mind design, mind tartalmi és navigációs szempontból), a keresőkből érkező látogatók közvetlenül a weblapra érkezhetnek, s végül nem lesz kitéve olyan meglepetéseknek, mint pl. a konkurenciát előtérbe helyező "nem kikapcsolható" reklám, vagy más egyéb - az ingyenességből eredő - hátrányos kötelezettség.
Hazudnék, ha azt állítanám, hogy a fentiek közül bármelyik pont is alapvetően újat mondott nekem, de bizonyos esetekben egy apró kis lökés hiányzik az embernek, hogy egy régen halogatott teendőt elvégezzen, egy nagyon is fontos fejlesztést véghez vigyen. Nálam ez a lökés a fent linkelt Jakob Nielsen írás volt.