Damien Van Vroenhoven
Egy középiskolai angoltanárom azt mondta egyszer, hogy az írás 10% ihlet és 90% izzadság. Arra célzott ezzel, hogy a jó író egy gyors ihletrohammal kezdi a munkát, aztán a továbbiakban finomítja és szerkeszti az eredeti ötleteket. Bár ez a tanács nem hangzik túl hatékonynak a bloggerek számára, akiknek gyorsan és folyamatosan kell tartalmat létrehozniuk, mégis nagy bölcsesség rejlik benne. Ha az alkotás/szerkesztés során fenntartod ezt az arányt, az segít abban, hogy a közönség megértse, mit akarsz mondani.
A legfontosabb szerkesztési fázisokban való segítségképpen összegyűjtöttünk néhány kérdést, amelyet a blogger feltehet magának, munkája őszinte, konstruktív és kritikus felbecsüléseként, mielőtt közzétenné az írását. Ezek a kérdések jelenthetik a különbséget a nehezen érthető, összecsapott bejegyzések és a jól megírt, befolyásos és olvasmányos blog között, amely könnyedén vonzza a hűséges olvasóközönséget.
1. Mennyire gyorsan értik meg az olvasók, hogy miről szól a bejegyzés?
Ha azt akarod, hogy az ötleteid és véleményed gyorsan elterjedjen az Interneten, akkor ügyelned kell arra, hogy az olvasók a lehető leghamarabb megérthessék azt, amit mondani akarsz. Általában a látogatók nagy része egy percen belül eldönti, hogy akar-e tovább maradni a blogodon. Ezért a megfelelő tartalom, linkek, képek és címek legyenek a megfelelő helyen, hogy a lehető leggyorsabban és legtömörebben tudassák a blogod célját.
2. Kínál a blogom valami újat vagy váratlant?
A tartalom kínál valami újdonságot? Fellelkesíti az olvasókat és hozzászólókat? Blogod értékét úgy alapozhatod meg, hogy új nézőpontot kínálsz (vagy több régit vegyítesz össze), amikor a témát körüljárod. Légy őszinte magaddal, és tedd fel a kérdést, hogy mennyire eredeti az írásod. Ha úgy gondolod, hogy a blogoszférában számos cikk és megbeszélés van az adott témáról, akkor inkább közelítsd meg más szempontból. Például ha a blogolásról írsz, és már rengeteg cikk van arról, hogy hogyan lehet növelni a blog forgalmát, akkor te írj arról, hogy hogyan lehet csökkenteni a forgalmat.
3. Mennyire hasznos, amit írok?
Bár ez a kérdés kapcsolódik az előzőhöz, különbözik is annyiban, hogy ezzel az olvasóközönséged speciális és aktuális igényeit akarod kielégíteni, nem pedig a figyelmüket felkelteni. Hogyan segíti a bejegyzés az olvasókat? Mi az, amit kivehetnek belőle, és a világuk részévé tehetik? Az általad kínált tartalmat bontsd le olyan lépésekre, amelyeket az olvasóid beépíthetnek mindennapi életükbe. Ez alatt nem azt értem, hogy kizárólag útmutatókat írj, egyszerűen azt is teheted, hogy fontos linkeket, képeket vagy diagramokat használsz, amelyek jobban elmagyarázzák a mondanivalódat. És ha a tartalom „cselekvés-kész”, az olvasók készségesebben megosztják másokkal, ezzel még több figyelmet vonva a blogodra.
4. Miért bízzanak bennem az olvasóim?
Az olvasóid az alapján ítélik meg a blogodat, hogy milyen a tartalom minősége, és hogy te magad mennyire tűnsz szakértőnek. Ez azt jelenti, hogy olvasóidban bizalmat kell kialakítanod. Olyan bejegyzéseket írj, amelyek tele vannak hasznos, megbízható információval és saját szakértelmed példáival.
5. A tartalom emberi hangon szól-e az emberekhez?
Vizsgáld meg a bejegyzéseidet, hogy gyakorolnak-e valamilyen érzelmi hatást az olvasóra. Hogyan alakíthatnál ki jobb kapcsolatot az olvasóval? Sokan azért olvasnak blogot, hogy magáról az íróról tudjanak meg valamit. Ha egy kicsit emberileg is bemutatod magad, azzal arra ösztönzöd az olvasóidat, hogy ők is így tegyenek. Ezáltal nyíltabb és szabadabb beszélgetés alakulhat ki a blogon.
6. Könnyen olvasható és áttekinthető a cikkem?
Mint már az első pontban céloztunk rá, az olvasóknak vajmi kevés idejük van arra, hogy a bejegyzésedet olvasgassák – rengeteg egyéb információt is át kell nézniük, ezért inkább csak végigfutnak a bejegyzésen. Próbáld megkönnyíteni a dolgukat. Tekintsd át az írásod felépítését és megjelenítését. Több alcímre, felsorolásra vagy számozásra lenne szükség? Jól szervezetten írtad le a mondanivalódat, bekezdésekre tagolva, tételmondatokkal? Valóban nem túl izgalmas feladat a bejegyzés tördelése, de az olvasóid hálásak lesznek érte.
7. A tartalom valóban arról szól, amit meg kell beszélni vagy meg kell válaszolni?
Ha az általad érintett szakterületen valami fontos esemény történik, te tudósítasz-e róla? Aztán követed-e a fontos történéseket, fejleményeket, frissítéseket? Figyelj oda arra, hogy miért jönnek az emberek a blogodra, például milyen kulcsszavak alapján találják meg. Az aktuális trendeknek megfelelően igazíthatod a tartalmat, ezzel is tovább növelve a blog értékét.
8. Elég információt adok a témámról?
Bár jó, ha minden bejegyzést egy központi ötlet köré szervezel, azért gondolkodj el azon, hogy a blogod egészében mennyire fedi le azt a témát, amiről szól. Minél több információt közölsz, valószínűleg annál több válasz érkezik az írásaidra. Emellett természetesen mindig ott van a veszély, hogy túlzásba esel, és túl sokat mondasz. De minél nyíltabbnak tűnik a blogod, annál vonzóbb lesz a potenciális közönség szemében, különösen azokéban, akik szeretnek linkelni, könyvjelzőket beszúrni és hozzászólni.
9. Teljesítem-e az olvasóim elvárásait?
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy írásaid megfelelnek-e a blog témájának, fókuszának, időzítésének és stílusának. Ha az olvasók kezdenek rendszeresen visszatérni a blogodra, akkor azt bizonyos elvárásokkal teszik. Ha túl messzire tévedsz az eredeti témától és a bejegyzések megszokott gyakoriságától, az komolyan csökkentheti a hűséges olvasók látogatásából származó forgalmat. Ezért mérd fel a helyzetet, és szolgáltass az igényeknek megfelelően. Válaszolj a hozzászólásokra, tegyél fel nyitott végű kérdéseket, írj ki szavazásokat, ha nem vagy benne biztos, hogy hogyan alakíthatod ki saját, egyéni blogger-stílusodat. Ha nyíltan kéred a felhasználók visszajelzéseit, jó esélyed van rá, hogy meg is kapod. Utána pedig nyíltan és őszintén cselekedj a visszajelzéseknek megfelelően.
10. Keresem-e a támogatást?
A tartalom fejlesztése közben fontos érzékeltetni az olvasóiddal, hogy aktív része vagy a nagyobb web-közösségnek, még ha egy specializált piaci területen is. Kérd ki az olvasók véleményét, tegyél fel kérdéseket a bejegyzésekben. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy a szakterület többi bloggere számára hasznos-e a blogod. Ha az olvasók mellett az ő érdekeiket is szem előtt tartod, és ők is hasznosnak találják a cikkeidet, az jelentősen növelheti a szaktekintélyedet a bloggerek között. Mindig aktívan érdeklődj a közösségi hálózatok tagjai iránt, és ezt fejezd ki írásaidban is – vagy úgy, hogy kifejezetten említesz más bloggereket vagy bookmarkereket, vagy úgy, hogy az általad közölt tartalmat eleve könyvjelző-barát módon szerkeszted.
Segít, ha felteszed ezeket a nehéz kérdéseket
Bár ezek a kérdések bárkit megizzaszthatnak, egy elkötelezett írónak néha rá kell szánnia az időt, hogy tisztázza a legfontosabb ötleteket és célokat, amelyek alapján ír. Segíteni fog abban, hogy kialakítsd és meghatározd a blogod stílusát, célját és hozzáférhetőségét.
Légy őszinte önmagaddal, és célozd meg a problémás területeket, amelyek megakadályozzák, hogy a legtöbbet hozd ki magadból. Ez a kemény munka és önvizsgálat meglátszik majd a szépen rendezett és megbízható tartalmon, ami vonzani fogja az olvasókat. Ne erőltesd hát túl magadat azzal, hogy próbálsz napi tíz bejegyzést írni, mikor pedig egyetlen, jól megírt és jól szerkesztett bejegyzéssel ugyanannyit érhetsz el… vagy sokkal többet.