2005-ben a januári Fortune Magazinban „Miért nincs menekvés a blogolás elől?” címmel jelent meg cikk. Ugyanebben az évben a májusi Business Week már címlapon hozta: „A blogok megváltoztatják az üzleti életet”. Ebből a rövid bevezetőből három dolog következik. Egyik az, hogy Amerikában már majdnem három éve felkapott jelenség az üzleti blogolás. Másik, hogy elvileg Magyarországon minden adott ahhoz, hogy ezúttal csak max. 3 évvel legyünk lemaradva a világtól. A harmadik pedig, hogy ez a bejegyzés röviden a blogmarketingről fog szólni.
Miért blogoljunk?
A blogolás műfaja viszonylag új, ezért nagymértékű kreativitásnak enged teret. Még nem tudni, mi mindenre jó, de néhány okot fel lehet sorolni. Íme.
- Keresőmarketing – A globális keresők, pl. a Google és a Yahoo, folyamatosan indexelik az Internet tartalmát, így ha egy témáról blogot írunk, akkor a bejegyzések által tartalmazott szavakra keresve a honlapunk címe megjelenik a keresőkben. Szinte semmit nem kell tennünk, hogy a téma (vagy termékünk és szolgáltatásunk) iránt érdeklődők ránk találjanak.
- Közvetlen kommunikáció – A blog kétirányú kommunikációs csatornát biztosít a vállalkozás és ügyfelei között az őszinte és közvetlen párbeszédre.
- Brandépítés – A blogon ugyanúgy megjelenhetnek az üzleti brand alkotóelemei, szín- és stílusvilága, mint bármilyen egyéb honlapon, terméken, hirdetésben.
- Termékdifferenciálás – A blogban részletesebben elmagyarázhatjuk, hogy mi különbözteti meg termékünket vagy szolgáltatásunkat a versenytársétól.
- Kapcsolati marketing – A blogon folytatott párbeszéddel hosszú távú, bizalmon alapuló kapcsolatot köthetünk ügyfeleinkkel.
- Piaci rések kiaknázása – A párbeszédből közvetlenül és hitelesen deríthetjük fel ügyfeleink igényeit, amelyek akár piaci rést is alkothatnak, amelyet aztán kiaknázhatunk.
- Médiakapcsolatok és Public Relations – A blog alkalmas mindenkihez szóló üzenetek továbbítására, valamint alkalmas arra, hogy a média felfigyeljen rá, és hivatkozhasson a bejegyzéseinkre.
- Reputációmenedzsment – A komolyabb szakmai bejegyzéseink öregbítik hírnevünket mind az online, mind pedig az offline világban.
- Szakértőként pozícionálás – A blog lehetővé teszi, hogy szakmai témákban kifejthessük véleményünket, nézőpontunkat, és bemutassuk hozzáértésünket.
- Belső kommunikáció – A blog felhasználható intranetes kommunikációra, akár a projektmenedzsmentben is. (Ebben a bejegyzésben csak a külső kommunikációra koncentrálok.)
Kommunikáció az ügyféllel és a piaccal
A blog alapvető lényege, hogy az ügyfeleket az eddigi egyoldalú információáramoltatás helyett bevonja a párbeszédbe a kommentezési lehetőségen keresztül. Majdnem olyan, mint egy fórum, csak a bejegyzések specifikussága segít a párbeszédet a témán (iparágon, üzleti működési területen) belül tartani. Tehát az gondolkodik jól, aki a blogot nemcsak egy online naplónak képzeli el. Az ügyféllel történő kommunikáció nagyon gyors, helyhez nem kötött. A másik alapvető lényeg a közösségépítés. A bloggal az ügyfelekből közösséget kovácsolhatunk, aminek tagjai egyenként is sokat tehetnek a vállalkozásunkért.
Ügyfelek szintjei
Az előbb egy erősen idealizált közösségről beszéltem, de a valóságban természetesen az összetételt meghatározza a termékünk vagy szolgáltatásunk minősége, valamint az a stílus, ahogyan bánunk üzleti kapcsolatainkkal. Vagyis nem minden ügyfél tesz meg mindent értünk. Nevezzük evangelistának, aki az egyik végletként ott és úgy hirdeti és dicséri vállalkozásunkat, ahol és ahogy csak tudja. Az ellenkező véglet a szabotőr, aki ott próbál ártani nekünk, ahol csak tud, mert nagyon rossz tapasztalata van velünk kapcsolatban. (Ez persze csak elméletben van így, mert mi természetesen NEM olyanok vagyunk, hanem folyamatosan ügyelünk az ügyfelek elégedettségére… ;-)) A kettő közötti szinteket el lehet képzelni, csak összefoglalóan a lista:
- Evangelista
- Visszatérő elégedett ügyfél
- Eseti ügyfél
- Eseti elégedetlen, szenvedő ügyfél
- Szabotőr
Blogunkban olyan kommunikációra kell hangsúlyt fektetnünk (persze teljesítménnyel hitelesen alátámasztva!), amely MINDEN ügyfélből evangelistát csinál. Ilyen egyszerű a cél!
Vágjunk bele!
… mondta a kezdő sebész… Hogyan kezdjünk neki tehát a blogmarketingnek?
- Kezdjünk szakmai blogokat olvasgatni. Ezáltal kialakul bennünk egy érzés, hogy mások hogyan csinálják, mire ügyelnek, mit csinálnak jól, rosszul, és ami mindenben a leglényegesebb, hogyan tudjuk a jónak tartott dolgokat magunkra alkalmazni a vakon átvétel helyett. Blogokat pedig meglepő módon a keresőkkel lehet találni… Ha pedig összegyűjtöttünk néhányat, akkor rakjuk be egy hírolvasóba (én az iGoogle-t használom), és ott automatikusan láthatjuk egy helyen az összes új bejegyzést. Amelyik blognak nincs úgynevezett feed-je, azzal ne is foglalkozzunk.
- Második lépésként kezdjünk el részt venni a párbeszédben mások blogján vagy fórumán. Érezzünk rá, hogyan érdemes kifejteni véleményünket, milyen legyen a stílusunk, miért és mennyire fogad el a közösség. Szerezzünk sikerélményeket azzal, hogy mások megdicsérik nézőpontunkat, véleményünket.
- Utána jöhet az izgalmas rész, a saját blog elindítása. Ezt lehet a saját honlap részeként, egy blogmotor telepítésével (pl. WordPress), vagy akár egy ingyenes blogszolgáltatást is választhatunk (pl. Freeblog). Ma már az ingyeneseket is olyanra lehet dizájnolni, amilyenre csak akarjuk. Ne felejtsünk el rendszeresen bejegyzéseket írni! A közösség ezt egy idő után el is várja, és hamar leszokik rólunk, ha sokáig nem talál új olvasnivalót. Elkerülhetetlen tehát, hogy kicsit magunkévá tegyünk egyfajta írói mentalitást, azaz minden fontos dolgot, amiről írnunk kell a blogban, azonnal le kell jegyezni, és rendszeres időközönként ezeket bejegyzéssé kell rendezni. Tipp: szinte minden üzleti mobiltelefon egyben diktafon is. Csináljunk a hangrögzítőnknek egy gyorsgombot, és ha valami fontosra bukkanunk, egy gombnyomással felmondhatjuk a telefonra. Továbbá ne feledkezzünk meg más, érdekes blogok feltüntetéséről a blogunkon (blogroll), valamint használjunk hivatkozásokat más forrásokra (trackback), illetve rakjuk ki más blogok bejegyzéslistáját, ha azokat nagyon fontosnak tartjuk (feed).
- Aztán nincs más hátra, mint részt venni a saját blogon történő párbeszédben. Lehetőleg minden kommentet válaszoljunk meg, a negatív hangvételűeket is, sőt, ez utóbbiakért lehetünk igazán hálásak, hiszen rámutatnak, mit csinálunk rosszul, és segítenek elkerülni a hibák további elkövetését.
Blogger típusok
Blogunkat meghatározza hangvételünk, hangvételünket pedig stílusunk, habitusunk, és hogy mik a bloggal a céljaink. Nézzünk néhány típust, amelyekből összemixelhetjük saját, összetéveszthetetlen blogatmoszféránkat (legalábbis ha jól csináljuk…).
- A borbély – Vagy inkább fodrász. Sok fontos embert ismer, a velük történő beszélgetésekből meglehetősen nagy tudást halmozott fel, és ezt probléma nélkül képes is másokkal megosztani. Elemző és tanácsadó. Nem azért érdekes, mert másként gondolkodik, hanem mert mindig igaza van.
- A kovács – A borbélyhoz hasonlóan ismeri az iparágat, de belülről. Az információkat az iparága szemszögéből nyújtja.
- A híd – Segít a közösségépítésben, az emberek egymásra találásában. Mindene a kapcsolatok létrehozása, gyakran béketeremtő szerepet vállal.
- Az ablak – A kovácshoz hasonlóan egy iparágon vagy egy vállalaton belülről blogol, de amíg a kovács csak belső dolgokról ír, az ablak belső és külső dolgokról is kifejti a véleményét.
- Az útjelző – Az útjelző az eddigiektől eltérő módon nem a véleményét közli, hanem csupán felhívja a figyelmet iparága legújabb fejlődéseire. Akár napi több, de jellemzően rövid bejegyzést is ír.
- A kávéház – Az iparági témákról párbeszédet kezdeményez a lehető legszélesebb olvasói tábor bevonásával. A szórakoztatás is eleme e beszélgetéseknek.
- Az újság – Miközben a véleményét is halkan kifejti egy témáról, igyekszik azt inkább körbejárni, és nagyobbrészt a tényekhez igazodni, azokat hangsúlyozni. Csakúgy, mint egy újságíró…
Mit mondanak mások vállalkozásunkról?
Ha a blogunkkal elkezdünk párbeszédet generálni, akkor az nemcsak blogunkon folyhat, hanem bárhol a neten. Hogy erről is tudomást szerezzünk, nincs jobb, mint az ego-szörfölés. Ez a divatos szó egyszerűen azt jelenti, hogy egy keresőben rákeresünk magunkra, a vállalatra, termékeinkre és szolgáltatásainkra a lehető legkülönfélébb módon. Ha találunk más blogokon is rólunk folyó párbeszédet, nyugodtan folyjunk bele, válaszoljunk a kommentekre. Érdemes egy statisztikaprogramot is installálni, amelyik felsorolja az úgynevezett referrereket, vagyis hogy milyen oldalakról vagy keresőkből találnak rá blogunkra. Lekövethetjük ezeket a linkeket, ezzel megtudhatjuk, hogy pl. valaki a blogrolljában szerepelteti a blogunkat, felvehetjük vele a kapcsolatot stb. A kreatív kiértékelési lehetőségek száma végtelen. Ismét csak Google-terméket tudok ajánlani, az Analytics-et, de millió ilyen ingyenes szolgáltatás van. A Google PageRank pedig információt ad arról, milyen valószínűséggel fog blogunk linkje a keresőben a lista elején helyet foglalni. Minél nagyobb a rank, annál előrébb kerül a címünk. Az erre tett erőfeszítések a search engine optimization (SEO) témakörébe tartoznak.
Forgalomnövelés
Természetesen akkor fogunk a keresőkben előkelő helyen szerepelni, ha sokat írunk, azt sokan olvassák, és sokan hivatkoznak blogunkra, azaz nagy a forgalma. Csak néhány dolgot említenék itt, amit ennek érdekében tehetünk.
- Érjük el, hogy más oldalakra felkerüljön a blogunk linkje. Ezt néhányan maguktól megteszik, másoknak mi ajánlhatunk fel kölcsönös szerepeltetést a blogrollban. Vigyázat, ha a blogrollban irreleváns linkek szerepelnek, az rontja a blog hitelességét, reputációját.
- Azt már említettem, de most még egyszer: minél régebbi blogunk, és minél többet írtunk rá, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a keresőkből rátalálnak. Érdemes erre figyelni, mert akár 30-40% is lehet ennek az aránya.
- Bannercsereprogramokkal meglehetősen sok helyen helyezhetjük ki hirdetésünket. Ezek a programok bizonyos aránnyal dolgoznak. Ha egyszer megjelentetjük valakinek a hirdetését, akkor x (általában 1, de akár 3) alkalommal megjelenik valahol a miénk. Ha több programban veszünk részt, akkor az 1 megjelentetés elég sok megjelenést tud jelenteni. Természetesen ilyenkor megjelennek a hirdetések a blogon, amit sokan nem igazán szeretnek. De valamit valamiért, ugyebár. Olyan csereprogramot válasszunk, ahol a megjelentető honlapok jellegét magunk választhatjuk ki.
- Végül magától értetődik a hagyományos módszerekkel történő forgalomnövelés. Mondjuk el mindenkinek, hogy van blogunk. Rakjuk be a címét a levelezésünk aljára. Rakjuk rá a címét a névjegykártyánkra. Rakjuk rá minden reklámanyagunkra. És így tovább. Hirdessünk pénzért, vegyünk bannereinknek reklámhelyet.
Tippek a sikeres blogoláshoz
Nos, ennyit gondoltam fontosnak, és remélem, hogy nem voltam túl triviális, hiszen az Internetet jóformán elárasztják a blogmarketingről szóló, vagy arra létrehozott honlapok, írások, reklámok stb. Végezetül következzen néhány tipp.
- Legyél valóságos, valódi dolgokról írj, és vállald magadat!
- Legyél szenvedélyes, élvezd, hogy megoszthatod másokkal a véleményed!
- Írj gyakran!
- Linkelj sokat! Ellentétben más (régi, elavult) formákkal, az Interneten karnyújtásnyira van a kapcsolódó információ. Sokan elfelejtenek linkeket készíteni (még technológiai blogok is, eh…), pedig ezzel lehet a legjobban kedvében járni az olvasónak. Írsz valamiről? Linkeld be hozzá az általad fontosnak tartott kiegészítő anyagot!
- Kommenteld mások blogját is, és kösd a nevedhez blogod linkjét!
- Használj feed-eket a blogodon, annak alapján is megtalálnak a keresők!
- Találj ki bejegyzéseidhez ötletes, értelmes címeket!
Sikeres blogolást kívánok Mindenkinek!
Update: Jelenleg dolgozom egy könyvön, pontosabban "szakértői tanulmányon", amelynek a munkacíme, témája hasonló, mint ez a cikk. Kis példányszámű papirkönyv lesz, méghozzá webketets könyv, elsősorban üzletembereknek, konzultációs lehetőségekkel. Ha érdekel, iratkozz fel levelező listánkra, ott teszem közzé az efféle híreket.